Deontologia jurnalistica

Deontologia jurnalistica, realitate in teren sau himera uitata prin bancile amfiteatrelor?’, ‘ Deontologia jurnalistica, realitate in teren sau himera uitata prin bancile amfiteatrelor?\r\n\r\nPresa romaneasca sufera din ce in ce mai mult la capitolul „incredere din partea publicului”, fapt care nu a facut decat sa accelereze scaderea vertiginoasa a vanzarilor. Fie ca vorbim despre tirajele publicatiilor scrise, care inregistreaza caderi ametitoare, fie de scaderea volumului de publicitate si interes pentru televiziunile de stiri sau platformele informative on-line, una dintre principalele cauze ale declinului, facilitata tot mai mult de intrarea in cercul vicios al reducerii cheltuielilor, este ignorarea regulilor deontologice. \r\n\r\nDesi contextul crizei economice globale este mult diluat fata de perioada 2009 – 2011, cand Romania a fost grav afectata in intreg sectorul de afaceri, mijloacele mass-media continua sa inregistreze scaderi constante ale vanzarilor, nereusind sa se redreseze din picaj. Multitudinea motivelor poate face subiectul unei analize complexe, insa probabil cel mai important dintre acestea este o scadere generalizata a calitatii jurnalistului. „Presarul” roman al prezentului, in prea numeroase cazuri, este un tanar / o tanara proaspat iesit(a) de pe bancile facultatii de jurnalism si care accepta sa lucreze pe sume de nimic. \r\n\r\nLipsa de experienta este cea care isi spune cuvantul in aceasta situatie, dar problema apare intr-adevar abia cand fragedul jurnalist intra in slujba unor patroni interesati exclusiv de obtinerea de fonduri. Multi dintre acestia sunt fosti ziaristi obisnuiti cu folosirea termenului de „politica editoriala” ca pilula anti-deontologica. Pentru ca asa li se cere, tineriii intrati recent in presa isi duc la capat misiunile incredintate – oricare ar fi acestea – cu singurul scop de a isi pastra slujba, uitand ca in educatia primita pentru a deveni jurnalisti a existat un cod cu importanta vitala. Uitand, mai exact, ca trebuie sa fie mereu in slujba adevarului, ca trebuie sa existe cel putin doua surse care sa confirme subiectul inainte de publicarea acestuia, ca nu trebuie sa fie in slujba anumitor institutii ori oameni de afaceri care finanteaza firma ce ii plateste salariul sau ca nu trebuie sa negocieze niciodata vanzarea de spatii publicitare.\r\n\r\nAceste realitati, coroborate cu inexistenta unei institutii care sa vegheze asupra respectarii codului deontologic (adoptat pana in prezent doar de asociatii a caror materialitate poate fi pur si simplu ignorata de jurnalisti) si sa sanctioneze incalcarea acestuia, au dus la scaderea increderii in presa. Implicit, la plonjonul in gol al vanzarilor. Atat timp cat singurele reglementari privind presa in Romania sunt cele ale Articolului 30 din Constitutie, care se refera de fapt la libertatea de exprimare, functiile mass-media vor continua sa fie incalcate fara discernamant.\r\n\r\nBIBLIOGRAFIE\r\nSite-uri consultate: \r\n1. Codul deontologic al Asociatiei Jurnalistilor din Romania (http://ajr.ro/codul-deontologic) \r\n2. Constitutia Romaniei (http://www.cdep.ro/pls/dic/site.page?den=act2_1&par1=2#t2c2s0a30)

martie 4, 2019